"La qualitat de la democràcia", Nuria Chinchilla
Sabem que la democràcia no és cap cosa estàtica, que no és cap ideal ni cap objectiu per assolir. Al contrari: és un procés. Un viatge en què participem tots els governs, la societat civil, els ciutadans i tots els actors polítics.
El 15 de setembre es va celebrar el dia internacional de la Democràcia. Aquesta commemoració, proclamada per l’Assemblea General de l’ONU el 8 de novembre del 2007, ens convida a avaluar cada any l’estat de les democràcies. La qualitat de la nostra democràcia pot variar molt, de vegades fins i tot podem detectar-hi patologies. L’existència d’una societat civil forta i ben estructurada, la participació política de tots els col·lectius i un bon capital social són condició necessària per assolir una democràcia d’alta qualitat. Així mateix, no és menyspreable el respecte als drets humans, la llibertat de religió i la igualtat d’oportunitats que eviti la marginació d’amplis sectors socials.
Però és molt important en la dinàmica de la democràcia tenir en compte altres aspectes de funcionament quotidià. En primer lloc, la rendició de comptes dels nostres governs. Quina informació tenim més enllà de les publicacions oficials i de les rodes de premsa?
En segon lloc, la transparència en les polítiques públiques. S’estan tramitant lleis de transparència, tant al Congrés com al Parlament català. Permetran l’accés lliure i indiscriminat dels ciutadans i de la premsa a totes aquelles informacions que els interessin? I, finalment, el que pot propiciar una transformació més intensa de la nostra democràcia: el sistema electoral.
Un sistema electoral no és cap panacea que ho cura tot, però genera condicions millors per incrementar la qualitat de la democràcia.
Així, el funcionament intern dels partits es veuria enriquit per l’existència d’un sistema electoral sensible a les demandes dels electors, que els permetés relacionar-se amb els seus diputats durant els quatre anys que dura una legislatura i també es veuria reforçada la legitimitat del sistema, alhora que augmentaria molt el nivell de transparència i de rendició de comptes del nostre Parlament i del nostre Govern. Què esperem?
20-IX-11, Nuria Chinchilla, presidenta de Acció per la Democràcia i professora del Iese, lavanguardia