diputats per habitants al Noroest, 94.000; a Catalunya, 168.000
...Torcuato Fernández Miranda i Adolfo Suárez dibuixaren les línies bàsiques de la transició, idearen un astut model electoral que sota la bandera de la proporcionalitat ofereix una decissiva prima a les províncies de major base rural i menor població. Es garantitza un mínim de dos diputats per província amb un màxim de 350 escons en el Congreso. Es volia que la plataforma reformista sorgida del franquisme superés els 160 escons. I ho aconseguiren. En aquells moments, el Noroest no presentava indicadors socials tan preocupants. El quadrant Noroeste, amb 2,3 milions d'habitants, aporta 25 diputats al Congreso. Catalunya, amb 8,1 milions d'habitants, escull 48 diputats. Un diputat cada 94.000 habitants en el Noroeste. Un diputat cada 168.000 habitants a Catalunya. El problema, com veiem, no obeeix a un dèficit de representació parlamentària...
22-VII-2025, lavanguardia, Enric Juliana




