Burriana, pel camí del Fahrenheit451.cat

eliminació de revistes en català a la biblioteca de Borriana

  • El nou regidor de Cultura, del partit d'ultradreta, assegura que aquestes publicacions "promouen el separatisme"

Vox i el PP han vetat Cavall Fort, Enderrock, El Temps i altres revistes en català a la biblioteca municipal de Borriana (Plana Baixa). Després del 28-M, els dos partits van arribar a un acord per a governar al consistori, i la regidoria de Cultura ha quedat en mans dels ultres. El seu regidor, Jesús Albiol, ha assegurat que l’ajuntament “no continuarà promovent el separatisme català amb els diners” dels ciutadans. “No som catalans de segona, som valencians i espanyols de primera”, afegeix. De fet, Albiol mateix es va presentar personalment a la biblioteca perquè es retiressin les revistes, tot i que no ho va aconseguir. “Trist i preocupant, però trobarem maneres d’arribar als nens”, afirmen des de Cavall Fort.

L’obsessió d’Albiol perquè es cancel·lin les subscripcions a les revistes en català no és nova. El gener del 2020, quan estava a l’oposició, ja va reclamar que es cancel·lessin les subscripcions a Sàpiens, El Temps i Llengua Nacional adduint que era “propaganda pancatalanista” que havia costat més d’11.500 euros a l’ajuntament.

Ara, després de les municipals, i amb el pacte de govern entre el PP i Vox que ha permès que els ultres entressin al govern de Borriana, Albiol ha anat per feina. “L’Ajuntament no continuarà promovent el separatisme català amb els diners dels borrianencs; no som catalans de segona, som valencians i espanyols de primera”, ha assegurat el nou regidor de Cultura, dient que les revistes Camacuc, Enderrock, Cavall Fort, El Temps i Llengua Nacional se’n van al carrer. “Missió acomplerta”, afegeix a les xarxes socials.

De fet, segons informen uns quants mitjans, el regidor mateix va personar-se a la biblioteca municipal amb intenció de retirar les revistes de l’expositor. No ho va aconseguir, però, perquè el personal de l’equipament es va resistir a complir l’ordre fins que no arribés per escrit.

D’altra banda, en una entrevista a RAC-1, l’ex-regidor de Cultura, Vicent Granel, ha lamentat la censura del nou govern municipal i ha recordat que les subscripcions d’aquestes publicacions no les va fer el govern de PSPV i Compromís, sinó que venen d’anys enrere, quan governava el PP a Borriana.

“Llegir l’ajudarà”

La decisió de l’Ajuntament de Borriana de cancel·lar les subscripcions a les publicacions infantils, musicals i setmanaris en català ja ha rebut resposta per part d’algunes de les revistes. Des de Sàpiens s’han ofert a fer-li arribar gratuïtament la revista. “Si és per qüestions econòmiques, li podem fer arribar sense cost; estem segurs que llegir l’ajudarà”, li diuen des de xarxes al regidor de Cultura.

A més, la revista també s’ha compromès a oferir una subscripció gratuïta a totes les entitats de Borriana que els hi demanin. “La llengua i la cultura no han de ser mai eines d’enfrontament, sinó de concòrdia. Visca la cultura!”, assegura Sàpiens a Twitter.

“Al carrer! Que vol dir que els usuaris de la biblioteca pública municipal no ens puguin llegir, només perquè som revistes en català”, ha publicat Cavall Fort per la seva banda a xarxes socials. “Trist i preocupant, però trobarem maneres d’arribar als infants perquè puguin continuar llegint i divertint-se en català”, afegeixen.

--------------------------------------

Plataforma per la Llengua fa una crida a la ciutadania per a concentrar-se davant de la Biblioteca Municipal de Borriana, a la plaça de la Mercé, el dilluns, dia 17 de juliol, a les 19.00, per a mostrar el rebuig a la decisió del govern local de censurar El Temps, Sàpiens, Camacuc, Enderrock, Llengua Nacional i Cavall Fort.

A més, l’entitat també cerca algun altre espai de Borriana per poder esquivar la censura, oferir de franc la lectura de les revistes censurades i també donarà suport a l’estratègia de l’Associació de Publicacions Periòdiques en Català (APPEC), que hi respondrà per una triple via: la judicial, la institucional i la de la mobilització ciutadana.

Plataforma per la Llengua recorda que, més enllà de l’acció del regidor de Vox, el partit d’extrema dreta ja va demanar la cancel·lació de la subscripció a aquestes revistes el 9 de gener, per considerar-les “propaganda catalanista”. Ara, amb el suport del PP, la formació d’ultradreta finalment ha passat a l’acció. La decisió contrasta amb el fet que en el darrer mandat del PP a l’Ajuntament de Borriana el consistori ja adquiria les revistes que ara se censuren.

Amb la mateixa voluntat d’eliminar qualsevol rastre de la llengua pròpia del territori, el batlle Jorge Monferrer, del PP, també ha ordenat d’eliminar de totes les comunicacions institucionals el topònim Borriana, el topònim recomanat per l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, i substituir-lo arreu per “Burriana”.

14-7-23, vilaweb

---------------------------------------------