"Las haciendas forales son parte de nuestra historia" (ministre Cristóbal Montoro)

El Govern central va renunciar a la reforma del sistema de finançament en aquesta legislatura, malgrat que figura al programa electoral del PP i està obligat a la revisió per llei aquest any. No obstant això, Hisenda no ha pogut evitar que els barons del PP hagin alçat la veu reiteradament amb queixes sobre l'actual model. L'última a fer-ho va ser la presidenta de Madrid, Cristina Cifuentes, que en una entrevista a La Vanguardia es va mostrar disposada a anar amb Catalunya a reclamar més recursos. El conseller Mas-Colell va considerar "lògic" anar-hi amb la Comunitat de Madrid, tal com va oferir la seva nova presidenta, atès l'"obvi interès comú" a trencar l'excessiva desproporció -segons els dos governants- entre el que els seus territoris aporten i el que reben a canvi. La Comunitat Valenciana o les Balears, ara governades pel PSOE, també reclamen un finançament més just. El que té clar el ministre Montoro és que ni el concert basc ni el conveni navarrès no estan en qüestió. "Les hisendes forals són part de la nostra història" i "diversitat" d'Espanya.

9-VII-15, lavanguardia

Un 55% de la sociedad vasca tiene pocos (26%) o ningún (29%) deseo de independencia, sobre todo entre los que se definen como no nacionalistas y los votantes de partidos autonomistas. Solo un tercio de los vascos manifiesta grandes deseos de independencia.

Resultat d'imatges de montoroLos datos son del último Euskobarómetro de la UPV/EHU y recogen también que en una Euskadi independiente, las expectativas de evolución de las condiciones de vida están muy divididas y oscilan entre un 27% que piensa que viviría mejor y un 29% que opina todo lo contrario.

La división entre nacionalistas (46%) y no nacionalistas (50%) se mantiene. La definición nacionalista sólo es mayoritaria en Gipuzkoa (48%). La compatibilidad de identidades vasca y española sigue siendo mayoritaria (59%) mientras que el españolismo extremo se mantiene en un 3% y el exclusivismo vasquista alcanza el 35%.

El Euskobarómetro constata que la sociedad vasca continúa dividida sobre la organización territorial del Estado. La gran mayoría de los vascos oscila entre la Resultat d'imatges de montorofórmula autonómica (35%) y un posible escenario federal (29%). La independencia recoge un apoyo del 25%.

En cuanto al actual Estatuto, el 69% sigue mostrándose relativamente satisfecho. La fórmula de financiación con el sistema de Concierto es intocable para la mayoría de la sociedad vasca.

25-VII-15, lavanguardia

Resultat d'imatges de montoroResultat d'imatges de montoro