Bannon, l’amic americà de Vox

Resultat d'imatges de bannon voxSteve Bannon va ser acomiadat pel cap de gabinet de la Casa Blanca, John Kelly, després d’haver es- tat l’arquitecte de la campanya electoral de Donald Trump. L’exbanquer va entrar tard en política –es va iniciar el 2012–, després de ser l’editor de Breibart, un diari digital que defensava els postulats de l’extrema dreta dels Estats Units. La forta personalitat dels dos personatges va acabar en ruptura, sobretot quan es va enfrontar a Jared Kushner, el gendre de Trump. Llavors, Bannon va decidir viatjar a Europa per enfortir la ultradreta continental. La seva oficina és a Roma, on té la protecció no només de Matteo Salvini, sinó també dels sectors més conservadors de l’ Església catòlica, que estan enfrontats amb el Pontífex.

Bannon compta amb diners i petits equips de treball que es mouen bé pel món de les xarxes, sense menysprear tampoc WhatsApp. L’objectiu últim de The Movement, que és la plataforma transnacional que intenta aglutinar les formacions de l’extrema dreta dels diferents estats, és posar en crisi la UE. Les eleccions europees poden situar-lo com el tercer grup al Parlament d’Estrasburg i, segons la cor­relació de forces, tindrien capacitat per bloquejar lleis.

A Espanya, l’enllaç de Bannon és Rafael Bardají, membre del Consell Executiu de Vox. L’excap de campanya de Trump està col·laborant amb aquest partit i la seva activitat a les xarxes per obrir debats polítics –com el del dret de les societats a armar-se– els dona gran visibilitat. El Govern central té constància de l’increment de bots i fake a les xarxes a mesura que ens acostem a la campanya del 28- A, i les enquestes comencen a donar resultats rellevants a Vox. L’ombra de Bannon enfosqueix les properes eleccions generals, en què la ultradreta pot tenir grup parlamentari i resultar decisiva. Qui es pensava que el franquisme havia vacunat el país contra l’extrema dreta, desconeixia que hi ha virus que canvien.

, 23/03/2019 - lavanguardia

No es ningún secreto la buena sintonía del partido ultra con la oficina de Steve Bannon, el antiguo jefe de la campaña electoral de Donald Trump, que intenta operar desde Bruselas y Roma como coordinador de los movimientos populistas de derechas europeos dispuestos a hacerle caso. Vox es uno de ellos. Dos de los principales colaboradores de Abascal, Ivan Espinosa de los Monteros y Rafael Bardají (antiguo director del área internacional de la fundación FAES) mantienen contacto con Bannon, con John Bolton, consejero de Seguridad Nacional de la Casa Blanca y con otros exponentes de la actual administración norteamericana. “Coincidimos con Trump, no con Le Pen”, afirmaba Bardají hace unos meses. Vox es un partido fuertemente atlantista. Este es un dato a tener en cuenta en un momento en que la tensión entre Estados Unidos y China está llegando Europa; un momento en el que China acaba de obtener la adhesión de Italia, país del G-7, a la nueva ruta de la seda.

Vox no ama la ruta de la seda como los populistas italianos, pero, a través de Bannon, no tiene inconveniente en copiarles otros puntos. La propuesta de liberalizar la tenencia de armas para la defensa del hogar está extraída del programa de la Liga Norte, camaleónico partido (en una vida anterior era secesionista) que ha transformado el Ministerio del Interior en su fortín. La liberalización de las armas horroriza a muchos italianos, pero se ha convertido en un eficaz mensaje psicopolítico: “Estás amenazado, nosostros te defenderemos”. El actual ministro del Interior italiano Matteo Salvini, acude a la Cámara de los Diputados vestido con la casaca de la policía. Los de Abascal están copiando a Salvini y también han decidido emular al nuevo líder brasileño Jair Bolsonaro, otro protegido de la Casa Blanca, reclutando al menos cinco altos mandos militares para sus listas electorales. Mensaje: “Los militares están con nosotros; nosotros te protegeremos”.

24/03/2019 - lavanguardia