BARCELONA RADICAL
fas política?...
o te la fan?
radicalparty

"cap país europeu no entén tant Turquia com Espanya" (Binali Yildirim, primer ministre turc)

Resultat d'imatges de rajoy yildirim

La llibertat de premsa va descendir abans-d’ahir a la nit un esglaó més a Turquia, després de dictar-se penes de presó per a 14 periodistes del diari degà Cumhuriyet. No es deslliura de la presó ni el caricaturista, Musa Kart, amb condemnes que van dels 2,5 als 9 anys. La sentència serà recorreguda per tots els condemnats, que podran estar en llibertat condicional. De fet, l’únic d’ells que seguia entre reixes, l’editor Akin Atalay, ha estat alliberat després de 543 dies.

Només tres dels periodistes i directius imputats han estat posats en llibertat sense càrrecs. En l’altre extrem, el redactor en cap, Murat Sabuncu, i el periodista d’inves­tigació Ahmet Sik han rebut una condemna de 7,5 anys. Serien, com els altres condemnats, “col·laboradors d’organitzacions terroristes”. Sent aquestes tan dispars com el Partit dels Treballadors del Kurdistan (PKK), l’ultraesquerrà DHKP- C i FETÖ –nom donat per l’islamisme en el poder per denigrar la xarxa del seu antic company de viatge, el magnat pseudoreligiós i ultranacionalista Fethul­lah Gülen.

Cumhuriyet, un rotatiu d’esquerres i minoritari –d’un laïcisme militant que el va portar a publicar Charlie Hebdodesprés del seu atemptat– va ser rellançat fa tres anys sota un enfocament liberal, acusat de gülenista per Erdogan.

Erdogan va considerar “guerra asimètrica” la primícia al Cumhuriyet sobre el subministrament d’armes pels serveis turcs a milí­cies islamistes sirianes. La filtració va tenir el seu origen, segons Er­dogan, en l’ Estat paral·lel del presumpte colpista Gülen, que viu sota protecció als Estats Units.

Cal dir que el mandatari turc va buidar les presons de periodistes durant la seva primera legislatura, però fiscals i magistrats les han tornat a omplir, atiats pel revengisme del partit en el poder. Per als seus votants religiosos, els periodistes representen l’elit laica que els va trepitjar durant dècades.

De la mateixa manera, encara que va ser Erdogan qui va obrir la mà a la premsa en kurd a Turquia, l’únic diari a aquesta llengua, Azadiya Welat, va deixar d’imprimir-se fa un mes “per pressions a la impremta”, segons ells. Així mateix, el grup Hürriyet-CNN Türk acaba de ser adquirit per un hòlding proper a Erdogan, a dos mesos dels ­comicis. El seu primer ministre, Binali Yildirim, va dir dimarts a Madrid que cap país europeu no entén tant Turquia com Espanya.

, Istanbul. Corresponsal

27/04/2018 lavanguardia